هرساله تم های خاصی در زمینه های مختلف گرافیک به عنوان ترندهای آن سال انتخاب می شوند.
1. شناور کردن محصولات
در سال 2023،ترندهاب طراحی UX، سهولت استفاده و سرعت را در اولویت قرار می دهند. این در مورد ایجاد خاطرات منحصر به فرد با تجربه برند در سفرهای سریع کاربر است. استفاده از حالت شناور برای محصول شما یک قطعه منحصر به فرد از این پازل تعاملی است.
این شناور بودن چگونه اتفاق می افتد؟ یک محصول متحرک به شکل شناور یا اطلاعات جدید در مورد محصول را در اختیار کاربران قرار می دهد. و همچنین نحوه استفاده از آن را به کاربران نشان می دهد و اطلاعات بیشتری در مورد ویژگی های آن می دهد. بسیاری از وبسایتها به کاربران اجازه میدهند محصول را سفارشی کنند و به آنها ایده بهتری درباره نحوه ظاهر شدن آن در یک فضای فیزیکی بدون بازدید از نمایشگاه یا فروشگاه میدهند. این می تواند به ویژه برای فروشگاه های پوشاک و خرید خودرو مفید باشد. برخی از طراحان حتی ممکن است از این جلوه برای کنایه زدن به محصولات یا خدمات آینده استفاده کنند. این یک راه سرگرم کننده برای سوق دادن بازدیدکنندگان برای صمیمیت بیشتر با برند شما است، در حالی که آنها را وادار به کلیک کردن بر روی تماس برای خرید یا اشتراک برای به روز رسانی از طریق ایمیل می کنید.
2. اسکرول پیشرفته
سال گذشته به اسکرول پیشرفته به عنوان یک ترند طراحی UX اشاره شد و امسال این ترند مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. به نحوه تعامل خود با برنامه ها و وب سایت های مورد علاقه خود فکر کنید. شما از طرق مختلف در میان آنها پیمایش می کنید: به صورت نامتقارن، چند جهتی، و حتی پیمایش را با حرکات چرخشی و بزرگنمایی ترکیب می کنید.
سایتهای مدرن دارای پیمایش اختلاف منظر هستند، تکنیکی که عمق را افزایش میدهد و از سرعتهای پیمایش چندگانه برای عناصر درون یک صفحه استفاده میکند. به ویژه، پسزمینه با سرعتی متفاوت از محتوای اصلی حرکت میکند. پیمایش پیچیده یک گام فراتر از این پیش می رود و با تصاویری منحصر به فرد، لایه های اضافی سرگرم کننده و تحریک را القا می کند. این به کاربران اطلاعات بیشتری در مورد شخصیت برند شما می دهد، به این معنی که آنها می توانند در سطح شخصی تری با هم ارتباط برقرار کنند.
3. چرخش 3D
با این ترند کاربر زمان بیشتری را در سایت شما صرف می کند، این گرایش طراحی UX به اولویتبندی یک تجربه برند منحصربهفرد، صمیمی و به یاد ماندنی اشاره دارد – نسبت به سایتی که برای کمک به کاربران در یافتن سریعترین CTA طراحی شده است. برندها می خواهند شخصیت خود را با تشویق به تعامل بیشتر با کاربران، اغلب با استفاده از فناوری های متعدد مانند هوش مصنوعی و واقعیت افزوده، به رخ بکشند.
با توجه به اینکه مردم در سراسر جهان به طور میانگین روزانه 7 ساعت آنلاین هستند، جای تعجب نیست که ما بخواهیم زمان آنلاین ما معنادارتر و جذاب تر باشد. از زمانی که Metaverse برای اولین بار معرفی شد، یک اثر دومینو رخ داده است، و برندها در حال ایجاد تجربیات همه جانبه با حضور دیجیتالی خود هستند تا به کاربران عاملیت، رضایت و بیان فردی بیشتری را ارائه دهند. از این روند مسئولانه استفاده کنید: اگر مخاطبان هدف شما عمدتاً از کاربران تلفن همراه یا کسانی که سرعت اینترنت پایینتری دارند، تشکیل شدهاند، به طراحی تجربه سنتیتری فکر کنید.
4. ناوبری پیوسته
همانطور که ما در برنامه ها و سایت ها پیمایش می کنیم، پیمایش در آنها نیز لذت بخش تر می شود. ناوبری تعاملی و جالب یکی دیگر از ترندهای برتر طراحی UX است که با انیمیشن ها، منوهای سرگرم کننده، جلوه های شناور و چیدمان های غیر متعارف تزئین شده است.
این ویژگیهای پیمایش خاطرهانگیز باعث میشود تا وبسایتها احساس کنند کاربر در حال ماجراجویی است و تعامل آنها با سایت شما افزایش یابد. این شامل اسکرول پرزرق و برق، شناور کردن، و جلوه های آشکار در منوهای ناوبری است تا از چیزی که به آن عادت کرده ایم، یعنی از کلیک کردن روی صفحات ثابت یک منو همبرگری دیگر منحرف شوند.
5. تبدیل تجربه منفی به مثبت
با عادی شدن همه رویدادهای یک سایت، بسیاری از کاربران به دنبال احساس آرامش و سرگرمی آنلاین هستند . حتی زمانی که گم می شوند یا با ارور 404 و زمان بارگذاری صفحات مواجه می شوند، باید تجربیات منفی کاربران را به مثبت تبدیل کنیم.
برندها باید در نظر داشته باشند که 25 درصد از کاربران اینترنت هر سایتی را که بیش از 4 ثانیه طول می کشد را ترک می کنند. بنابراین اگر قرار است یک صفحه 404 یا بارگذاری اتفاق بیفتد، مطمئن شوید که شامل انیمیشن های احمقانه، ویدیوهای بازیگوش یا تصاویر خنده دار است که با شخصیت برند شما همخوانی دارد. با افزودن حس تعاملی، بازدیدکنندگان را با تجربه برند شما درگیر و سرگرم می کند.
6. استفاده از هوش مصنوعی
با پیشرفت هوش مصنوعی کاربران از سایت ها انتظارات متفاوتی دارند . مردم میخواهند احساس کنند در حال کار با سایت یا اپ شما همانند این باشد که با یک انسان صحبت میکنند، بنابراین موظفیم که طراحی ما به طوری باشد که کاربر حس راحتی داشته باشد و نه درهم و برهم.
Nina Mikhaylova, via Behance
پس طراحی های ما باید با در نظر گرفتن هوش مصنوعی انجام شود و برای این موارد در طراحی خود جایگاهی در نظر بگیریم
7. استفاده از دستیار صوتی
دستیار صوتی به طراحی شما قدرت میبخشد. این مورد بیشتر برای ساعتهای هوشمند نیازمند پیشرفتهای است که برای تفسیر دقیقتر لهجهها و پشتیبانی از زبانهای متعدد برای جامعتر بودن و کاهش حس بد کاربر باید تکامل بیاید.
by Ferdous Islam, via Behance.
گفتگوی دستیار صوتی شما باید مکالمه و در عین حال آموزنده باشد. با پاسخ دادن به زبان دوستانه و غیررسمی، به کاربران اطلاع دهید که درخواست آنها پذیرفته شده است. این می تواند چیزی به سادگی یک “ok” یا “got it” باشد. از اشتباهات اجتناب نکنید—اگر دستیار صوتی نمی تواند گفتار کاربر را پردازش کند، پاسخی طراحی کنید تا مانند مکالمه معمولی با آن برخورد کنید. ممکن است “ببخشید، این چه بود که گفتید؟” یا “لطفا می توانید سوال را تکرار کنید؟” هرچه صدای دستیار انسانیتر باشد، برند شما از ارتباط عاطفی بیشتری با کاربرتان لذت میبرد. بالاخره همه می خواهند درک شوند.
8. تحریک بیش از حد
آیا اخیراً وب سایتی را دیده اید که زیبایی شناسی آن آنقدر بی پروا، روشن و مزاحم باشد که مجبور شوید برای ورود به آن یک ثانیه مکث کنید؟ در سال 2023 بسیاری از برندهای Gen-Z آنقدر قدرتمندانه ظاهر خواهند شد که شما را شگفت زده خواهد کرد. برای درک بهتر به سایت زیر سر بزنید
این اولین پست وبسایت ما بود و از این پس با انشتار محتواهای جذاب شما عزیزان را به بروزترین اطلاعات حوزه گرافیک و طراحی وب آشنا خواهیم کرد.